Markedsføring, salg og CRM

Growth Marketing metodikken gir bedre resultater

Skrevet av Haakon Johansen | 21.des.2022 15:31:46

Har bedrifter fokus på å øve? Jeg spurte meg selv dette spørsmålet da jeg vår på en julekonsert med universitetskoret min datter synger. De hadde et tydelig mål og øvd mye slik at de leverte på et høyt nivå. Innen markedsarbeid anbefaler jeg organisasjoner å ta i bruk metodikken Growth Marketing. Dette er en datadrevet tilnærming til markedsføring som fokuserer på å finne og utnytte muligheter for vekst i en bedrift. Det innebærer å bruke en rekke taktikker og strategier for å øke inntekter og lønnsomhet gjennom å øke salg og lojalitet. Vekstmarkedsførere bruker data og analyser for kontinuerlig å teste og optimalisere markedsføringsinnsatsen, og for å identifisere og forfølge muligheter for vekst.

Noen vanlige taktikker og strategier som brukes i vekstmarkedsføring inkluderer:

  • A/B-testing: Testing av ulike versjoner av en markedsføringskampanje eller et element for å se hvilke som gir best resultater
  • Kundesegmentering: Identifisere og målrette spesifikke kundegrupper med skreddersydde markedsføringsbudskap og tilbud
  • Personalisering: Tilpasse markedsføringsbudskap og tilbud basert på individuelle kundeegenskaper og atferd
  • Innholdsmarkedsføring: Lage og distribuere verdifullt, relevant og konsistent innhold for å tiltrekke og beholde et klart definert publikum
  • Søkemotoroptimalisering (SEO): Forbedre synligheten og rangeringen av et nettsted på søkemotorresultatsider (SERPs)
  • Betalt annonsering: Bruk av betalte kanaler som Google AdWords, Facebook Ads og andre for å nå målrettede målgrupper

Denne arbeidsmetodikken sikrer at gruppen jobber mot et felles mål og at organisasjonen lærer hvilke tiltak har størst effekt

Her får du tilgang til en A/B-test guide og en mal for å dokumentere resultatene.