Det er ikke ofte en krise så stor og virkningsfull som Covid-19 kaster alle bransjer inn i ukjent territorium. Forståelig nok kan bedrifter få panikk, men som Winston Churchill sa: "La aldri en god krise gå til spille." Det kan være muligheten til å implementere nødvendige innovasjoner som er nødvendige for å komme videre.
Nå er tiden inne
Hvis ikke nå, når da? Digital transformasjon er ikke noe nytt og har vært et hett tema i flere tiår. Men etter COVID-19 har skiftet fra offline til online akselerert. Å kunne jobbe eksternt, ha en online tilstedeværelse og betjene kunder på avstand er måten å overleve på i en verden i rask utvikling. Vi vet alle at det er på tide å gå opp, men hvordan går vi frem?
Å omfavne digitalt er en god start, men husk at digitale transformasjoner ikke er for svake sjeler. Når det gjøres riktig, vil det være en grundig, transformativ og med mange implikasjoner for hele organisasjonen. Det er komplisert og tungvint å implementere. Uten konsekvent innsats og en klar plan har digitale transformasjoner ofte en tendens til å ikke ha en positiv effekt på organisasjonen, noe som fører til at mer enn 70 % av dem faktisk mislykkes.
Tilpassing til nye muligheter
COVID-19 har betydelig endret forbrukernes holdninger, atferd og kjøpsvaner, men nøyaktig hvordan din bedrift må tilpasse seg vil være forskjellig for hver bransje og virksomhet, men følgende punkter er en god start:
Interne utfordringer
Den digitale delen av transformasjonen din er viktig, men absolutt ikke det eneste aspektet som trenger din oppmerksomhet. Ganske ofte er det største hinderet å overkomme i enhver transformasjon å implementere endringen og bygge en "ny" organisasjonskultur. Folk er vanligvis ikke særlig fleksible overfor tilpasninger og å bli "tvunget" utenfor komfort-sonen. Å endre tankesettet til ansatte og kultur før du implementerer digital teknologi vil avgjøre suksessen.
Å definere hva en digital transformasjon betyr for organisasjonen din er kritisk. Ettersom konseptet ofte fortsatt misforstås. Digital transformasjon er så mye mer enn bare å implementere de nyeste teknologiene. Å sette prioriteringer for hvor du skal fokusere innsatsen og hva som fungerer for organisasjonen din bør stå høyt på oppgavelisten din.
Langsiktighet er en nøkkelfaktor
En slik prosess kan være skremmende. Det er derfor viktig å tenke fremover og ha en plan på plass for hvordan du navigerer i denne nye digitale virkeligheten. Prøv å ha disse fire punktene i bakhodet: