Digital transformasjon

Ikke forhast deg med digital transformasjon: planlegg for hastighet først

Er din forretningsmodell utdatert? Kanskje en digital transformasjon står for døren? HubSpot tilbyr et CRM-system for salg, markedsføring og nettsider


Det er ikke ofte en krise så stor og virkningsfull som Covid-19 kaster alle bransjer inn i ukjent territorium. Forståelig nok kan bedrifter få panikk, men som Winston Churchill sa: "La aldri en god krise gå til spille." Det kan være muligheten til å implementere  nødvendige innovasjoner som er nødvendige for å komme videre.

Nå er tiden inne
Hvis ikke nå, når da? Digital transformasjon er ikke noe nytt og har vært et hett tema i flere tiår. Men etter COVID-19 har skiftet fra offline til online akselerert. Å kunne jobbe eksternt, ha en online tilstedeværelse og betjene kunder på avstand er måten å overleve på i en verden i rask utvikling. Vi vet alle at det er på tide å gå opp, men hvordan går vi frem?

Å omfavne digitalt er en god start, men husk at digitale transformasjoner ikke er for svake sjeler. Når det gjøres riktig, vil det være en grundig, transformativ og med mange implikasjoner for hele organisasjonen. Det er komplisert og tungvint å implementere. Uten konsekvent innsats og en klar plan har digitale transformasjoner ofte en tendens til å ikke ha en positiv effekt på organisasjonen, noe som fører til at mer enn 70 % av dem faktisk mislykkes.

Tilpassing til nye muligheter
COVID-19 har betydelig endret forbrukernes holdninger, atferd og kjøpsvaner, men nøyaktig hvordan din bedrift må tilpasse seg vil være forskjellig for hver bransje og virksomhet, men følgende punkter er en god start:

  • Forstå hva kundene dine ønsker og oppdater kundereisene, kontaktpunktene og kravene deretter. Denne situasjonen påvirker kundene dine, og du må forstå hva deres endrede ønsker og behov er.
  • Etter hvert som forbruket endrer seg, vil det å sette opp relevante plattformer tillate deg å lykkes og trolig sikre vekst. 
  • Når infrastrukturen din er på plass er nøkkelen å måle resultatene, spore konverteringer og gjøre nødvendige tilpasninger. De første nitti dagene er ofte de mest avgjørende.
  • Tekniske løsninger og engasjerende innhold går hånd i hånd. Kommunikasjon er kritisk, å drive trafikk og generere potensielle kunder er ofte din livslinje.

Interne utfordringer
Den digitale delen av transformasjonen din er viktig, men absolutt ikke det eneste aspektet som trenger din oppmerksomhet. Ganske ofte er det største hinderet å overkomme i enhver transformasjon å implementere endringen og bygge en "ny" organisasjonskultur. Folk er vanligvis ikke særlig fleksible overfor tilpasninger og å bli "tvunget" utenfor komfort-sonen. Å endre tankesettet til ansatte og kultur før du implementerer digital teknologi vil avgjøre suksessen.

Å definere hva en digital transformasjon betyr for organisasjonen din er kritisk. Ettersom konseptet ofte fortsatt misforstås. Digital transformasjon er så mye mer enn bare å implementere de nyeste teknologiene. Å sette prioriteringer for hvor du skal fokusere innsatsen og hva som fungerer for organisasjonen din bør stå høyt på oppgavelisten din.

Langsiktighet er en nøkkelfaktor
En slik prosess kan være skremmende. Det er derfor viktig å tenke fremover og ha en plan på plass for hvordan du navigerer i denne nye digitale virkeligheten. Prøv å ha disse fire punktene i bakhodet:

  • Ikke forhast deg, men tenk langsiktig og planlegg nøye. Dette vil sikre en felles forståelse og implementeringen for gå raskere
  • Forstå nye kundebehov og forretningsmessige krav før du starter med implementeringsprosessen
  • Ikke glem at det virkelige arbeidet ofte starter etter at implementeringen er ferdig. Kommuniser tydelig med dine kunder regelmessig
  • Hold interessenter og ansatte oppdatert og ta dem med deg på din transformasjonsreise. De trenger også tid til å tilpasse seg

 

Similar posts