Bedrifter må fornye seg for å overleve i en digital hverdag

Digital transformasjon er ikke å digitalisere dagens tjenester og prosesser, men en prosess og en redesign av virksomheten

For å møte større krav til en effektiv og brukervennlighet er det ofte ikke tilstrekkelig å digitalisere dagens tjenester og prosesser. I stedet må vi tenke nytt og løse det på nye måter. Bedriften må igangsette en prosess der virksomheten endrer hvordan den utfører sine oppgaver, tilbyr bedre tjenester, jobber mer effektivt eller skaper helt nye tjenester. Fokus på kunden og brukeropplevelser er kjernen i endringen og som understøttes av riktig utnyttelse av digital teknologi.

Change Management on the Mechanism of Cogwheels. Technical Blueprint illustration with Glow Effect. 3D Render.
Prosess for a sikre vekst for din bedrift i en digital hverdag

Digital transformasjon omfatter mye, men vi leverer tjenester innenfor kunderelasjonshåndteing eller CRM (customer relationship management) som det heter på fagspråket. Nedenfor er en kort beskrivelse av stegene i vårt rammeverk som gir grunnlaget for at din bedrift vil oppnå vekst gjennom gode kundeopplevelser.

vision

1. Visjon

Skal forteller hva du ønsker at bedriften skal se ut i fremtiden. Uten en CRM visjon vil ansatte ikke ha en enhetlig forståelse av bedriftens verdiforslaget og hvordan de skal behandle kunder

analysis

2. Strategi

En CRM-strategi er en plan for virksomheten som beskriver hvordan øke inntekter og fortjeneste, redusere kostnader og forbedre kundeforhold

customer-review

3. Kundeopplevelser

En beskrivelse av strategien for kundeopplevelser omfatter planene du identifiserer for å gi positive opplevelser på tvers av hvert kunde-kontaktpunkt og måter å måle disse opplevelsene på

engineering

4. Interne prosesser

Bedrifter tar ofte ikke innover seg at kunder har negative opplevelser da de interne prosessene ikke leverer en sømløs erfaring. Oppgaven blir å være kundeorientert og utvikle prosesser som gir gode kundeopplevelser, også for ansatte

server

5. Viktige datakilder

Kundedata er nøkkelen til CRM og det er derfor kritisk at viktig informasjon innhentes, lagres og deles med personer som trenger informasjonen. Bedriften må definere hvilke kundedata som er nødvendig for å understøtte CRM strategien

crm

6. HubSpot

Basert på utfallet av de foregående punktene må man evaluere om eksisterende systemer kan levere på kravene eller om nye systemer og integrasjoner med andre systemer er nødvendig

kpi

7. Nøkkelindikatorer

Konkrete måleparametre må etableres for å gi indikasjoner på om CRM målene nåes